Vietnam- den utfordrende, men spennende reisen.

Kom oss fram til Hanoi 26. januar. Med en gang vi kom ut av flyet, fikk vi en kald overaskelse med ca. 9 grader. Vi sjekket inn paa Jysk Guesthouse, hvor vi skulle mote til den planlagte turen til Halong Bay og Cat Ba Island neste morgen.

VI ble kjort i en minibus ut til Halong Bay, her var det australienere, engelskmenn, franskmenn, ei jente fra Norge og en fra Hawaii. Paa bussen fikk vi vite at det skulle vaere veldig kaldt ute med baaten, guiden raadet oss derfor til aa kjope litt mer varme kler. Sommerglade nordmenn som vi er hadde jo vi kun pakket sekken for varmt ver, kun en genser og en bukse. Kjopte med oss et skjerf, som vi tror har reddet vaare liv. Seriost!

Vi kjorte baat et stykke ut og forste besok var en stor flott grotte bestaaende av limestone. Naar vi forst kom ned i grotten var limestonen gron, men naar den fanget opp kroppsvarme ble den svart. Etterpaa padlet vi rundt i kayakk, det  var veldig god trening! Kjentes paa armene dagen etter, herlikt. Paa kvelden ble det middag sammen med de andre turfolkene, og Iselin endte opp med og synge karaoke! Etterhvert ble ogsaa Wenche med:) En av kelnerne paa baaten var mest ivrig for og faa i gang karaoken, og naar han drog i gang karaoken paa vietnamesisk med lukkede oyne og knelende paa gulvet, var det ikke lett for andre og komme til. Vi skulle sove over paa baaten, og vi var saa heldige og faa den flotteste lugaren.

Dagen etterpaa, 28.01,drog vi til Cat Ba Island der vi startet dagen med og klatre opp til et hoyt utkikkstaarn. Stigningen var paa 250 meter og selve turen var paa 800 meter. Wenche og Malin var morbanket i laarene, mens Iselin kjente det i stjerten... Vi var hakket treigere enn de andre saa vi holdt paa og gaa oss vil blant ville fugler og usynlige slanger da stien delte seg og de andre ikke var og se. Vi var veldig glade for at vi skulle sjekke inn paa et hotell etterpaa saa vi fikk tatt oss inn igjen. Her gikk vi en liten runde inne i byen paa oya, og sjekket ut det lokale markedet hvor vi saa mye rart. Paa kvelden tok vi oss en tur ut for og bli bedre kjent med de andre vi reiste med. Smakte paa en nydelig drink som heter Bananarama:)

Dagen etter reiste vi tilbake til Hanoi, for og sove en natt til her. Her gjorde vi ikke noe saerlig annet enn og rysle rundt i byen og spise to middager. Dette for at vi ikke fikk bestemme hva vi skulle spise paa turen, og det var ikke alt som smakte like godt... Iselin gikk og la seg kl 19, og sov helt til 7.30 dagen etterpaa. Gjennom hele reisen til naa har Iselin har veldig behov for sovn, blir derfor internt kallt dovendyret...

Den 30.01, skulle vi ut paa en 4 dagerstur med en privat guide og sjaafor. Turen gikk da til Ba Be, nordost i Vietnam. Dit var 200 km og vi brukte 6,5 time paa elendige, smale, gjormete veier. Bilen vi kjorte i var en firemannsbil og sjaaforen saag det ikke nodveldig i aa bruke setebelter. VI insisterte paa dette, resultatet ble da at den ene av oss satt framme, mens guiden havnet i midten bak uten setebelte. Sjaaforen hadde en "morsom" maate og kjore paa. Han nermest herpet girkassen, kjorte i 5 gir nesten hele tiden selv om speedometeret ikke viste mer en 30km... Saa fort han fikk ordentlig fart paa bilen satte han giren i free for og "spare" bensin. Slik gikk det naa gaaende...

I Ba Be skulle vi bo et dogn hos en lokal familie, i et trehus paa stolper. Det var sprekker i baade gulv, vegger og tak. Vi var veldig kalde fra for av, og saag ikke fram til en natt der en vaknet av kulde. Heldigvis fikk vi mange tykke pledd som varmet veldig.

Morgenen etter vaaknet vi av hanen som galte og grisene som hylte fordi de skulle slaktes til Vietnamesisk Nyttaar. Vi fikk gode pannekaker til frokost som vi spise ute paa varandaen i 10 grader. Paa programet etter stod det en baatur til et fossefall paa Ba Be Lake. Under baaturen fikk vi vite at turen skulle ta 2 timer. Det var sur vind og vi hadde som sagt ikke nok kler, holdt paa og fryse av oss baade armer og ben. Bestemte oss da raskt for og snu baaten og vende tilbake. Kjorte i stedet til Cao Bang hvor vi skulle ligge den neste natten. Vi strevde hele tiden med og finne et sted for og spise, alt stenges til nyttaar og det er veldig vanskelig og finne noe aa spise.

01.02 drog vi til det flotte fossefallet Ban Grot, fossefallet deles paa midten for det grenser til Kina i vest. Paa vinteren er det torkesesong i Vietnam og det var derfor ikke like mye vann i fossefallet som det er paa sommaren da det regner der. Deretter tok vi turen til Lang Son for og overnatte. Under turen fikk vi se slakting av en ku, grisehoder oppstilt paa bord og kuhode der de hadde vrengt av skinnet. Laa med tunga ut og en kunne se rett i hjernen... Hotellet vi fikk var uten varme paa air conditionen, og vi var naermest av is! Ordnet seg noe med ekstra pledd, men var alikevel kaldt.

Paa hele turen i Vietnam har vi spist med lokalbefolkningen. Har smakt mye spennede, men har samtidig blitt litt mye av ris og nydler. Gledet oss derfor veldig til aa komme tilbake til Hanoi og spise bare det vi hadde lyst paa. PIZZA! Har ogsaa faatt med oss Water Puppit Show, veldig spesielt men artig. Smaa dukker som lagte show i en liten dam.Fikk med oss nyttarsfeiringen med raketter og god stemning. Virket som alle i hele Hanoi hadde trykket ut i gatene, var nesten umulig og komme seg fram til tider. Et godt minne og ta med seg i ryggsekken.

Naa er vi veldig klare for og reise til Australia. Blir godt med varme, og gleder oss til aa treffe Emily og til at Evy Kristin blir med oss paa resten av reisen. Alikevel ser det ut til at vi maa endre litt paa planene pga av syklonen. Tar ikke sjansen paa aa reise opp til Cairns, tror vi heller holder oss i Brisbane og sorover. Blir alikvel helt fantastisk, og vi gleder oss saann:)Turen gaar forst innom Singapore der Hard Rock Cafe venter paa oss, og noen timer senere kommer ogsaa Evy og folger med oss paa flyet til Brisbane

Haaper dere har det bra der hjemme, tenker ofte paa dere. Kan ogsaa sjekke bloggen til Malin, majea.blogg.no:)

Stor klem fra Wenche og Iselin:)